Median kuluttaminen on muuttunut sosiaalisen median myötä. Tämä tuo uusia haasteita ja mahdollisuuksia toimittajan työhön.
Yhteiskuntamme palvelut ja toiminnot ovat internetin myötä sähköistyneet
nopeasti ja samalla myös media. Journalistit ovat viime aikoina joutuneet
totuttelemaan sähköisiin julkaisualustoihin ja jatkuvasti kehittyvään
tekniikkaan.
Monilla printtijulkaisuilla oli jo ennen vuosituhannen vaihtumista
verkkosivut. Ne siirsivät osan lukijoista nettiin, mutta radikaalia median
tuotannon muutosta ei vielä tapahtunut.
Vasta vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen lopulla nettijulkaisujen
sisältöjen ero printtiin alkoi olla huomattava. Verkkolehdissä alkoi näkymään
enenevässä määrin videoita, äänestyksiä ja interaktiivisia sisältöjä, joita ei
perinteiseen paperiseen käyttöliittymään saa sisällytettyä.
Samaan aikaan alkanut sosiaalisen median esiinmarssi on ehkäpä suurin
muutos, jonka internet on tuonut mediaan. Käyttäjät jakavat ahkerasti
artikkeleita ja muita sisältöjä eri some-kanavissa, sekä keskustelevat niistä.
Facebook-lukija päätyy uutissivustolle vahingossa
![]() |
Yhdysvaltalaisen Pew Research Centerin vuonna 2013
toteuttaman tutkimuksen mukaan noin puolet amerikkalaisista Facebook- ja
Twitter-käyttäjistä lukee uutisia selatessaan sivustoa. Muiden some-palveluiden
käyttäjistä uutisia niistä löytää selvästi harvempi. Poikkeuksen tekee vain Reddit,
jonka käyttäjistä 62 prosenttia saa uutisia sivulta.
Suurin osa käyttäjistä, jotka lukevat uutisia selatessaan
Facebookia, päätyvät lukemaan niitä useimmiten vahingossa. Vain 22 prosenttia
heistä etsii Facebookista tarkoituksellisesti uutisia, ja uutissivuston tai
toimittajan Facebook-sivua seuraa vain 34 prosenttia.
Facebookin kautta uutissivustolle päätynyt lukija
viettää selvästi vähemmän aikaa sivustolla kuin sinne suoraan tullut.
Sosiaalisessa mediassa keskustelu yltyy silmänräpäyksessä
Viime viikolla vellonut keskustelu Keskustan haluista
laimentaa kauppojen keskioluita, sai alkunsa viihteellisestä verkkomedia
Stara.fi:sta. Ilman Facebookia olisi asia tullut yleiseen tietoon paljon hitaammin – vasta kun suuret mediat olisivat siihen tarttuneet. Facebookin kautta alkoi kuitenkin vauhdikas äläkkä, joka kesti hetken
ja laantui melkein yhtä nopeasti kuin alkoi.
Toimittajien työhön sosiaalinen media on siis tuonut
uusia huomioitavia lukijaryhmiä ja tapoja saada juttuja tai julkaisuja
näkyville. Lukijoiden käymä keskustelukaan ei enää rajoitu vain
sähköpostipalautteeseen ja keskusteluun työpaikan kahvipöydässä, vaan keskustelua
jutusta voidaan käydä suuremmin ja nopeammin.
Nykypäivän journalistin pitää siis olla jatkuvasti
ajan hermolla sosiaalisen median ja muuttuvan median kuluttamisen kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti