
Yhdysvaltojen tilannetta ei voi suoraan verrata Suomeen. Mutta meilläkin paperilehdet räpiköivät medialammikossa pinnalla pysyäkseen.
Seuraamme yleensä USA:n trendejä noin viisi vuotta jäljessä. Eli ovatko printtilehdet historiaa meillä kymmenen vuoden kuluttua? Tämä on vain yksi arvaus muiden joukossa.
Seuraamme yleensä USA:n trendejä noin viisi vuotta jäljessä. Eli ovatko printtilehdet historiaa meillä kymmenen vuoden kuluttua? Tämä on vain yksi arvaus muiden joukossa.
Yksi lehtiryhmä on kasvattanut lukijamääräänsä
Paikallisuus nähdään valttikorttina myös Suomessa.
Suur-Jyväskylä lehden päätoimittaja Tapio Markkanen uskoo, että paperilehdistä
viimeisinä loppuvat paikallislehdet. Todisteena Markkanen mainitsee Kansallisen Mediatutkimuksen tilastot.
Kansallisen Mediatutkimuksen viime syyskuussa julkaisemat
tiedot paljastavat, että kaupunkilehdet onnistuivat ainoana lehtiryhmänä
kasvattamaan lukijamääräänsä.
Sanomalehtien lukijamäärät laskivat 4,5 prosenttia ja aikakauslehtien 2,1 prosenttia. Kaupunki- ja noutolehtien lukijamäärät puolestaan kasvoivat 3,7 prosenttia.

Kaupunkilehdet ovat lukijoille ilmaisia, mikä lisää niiden suosiota.
Uudenlaista printtimedian roolia etsitään
Onko nyt löydetty paikallisuudesta menestysresepti paperilehdille? Ei se niin yksinkertaista ole.
Paikallisuus ei ole sellaisenaan printin pelastus kaupunkilehti Turkulaisen päätoimittajan Janne Kaijärven mielestä. Mutta oikein käytettynä paikallisuus on printin mahdollisuus.
Printtiä ja verkkoa voi enää ajatella toisistaan erillisinä, Kaijärvi huomauttaa. Menestyäkseen printin on muututtava. Sille on löydettävä uudenlainen rooli, sillä digitaaliset kanavat jyräävät paperilehdet kansallisten ja yleisten uutisten välittäjinä.
Paikallisuus ei ole sellaisenaan printin pelastus kaupunkilehti Turkulaisen päätoimittajan Janne Kaijärven mielestä. Mutta oikein käytettynä paikallisuus on printin mahdollisuus.
Printtiä ja verkkoa voi enää ajatella toisistaan erillisinä, Kaijärvi huomauttaa. Menestyäkseen printin on muututtava. Sille on löydettävä uudenlainen rooli, sillä digitaaliset kanavat jyräävät paperilehdet kansallisten ja yleisten uutisten välittäjinä.
Paikalliset asukkaat tietävät paremmin
Resurssien pieneneminen on pakottanut sanomalehdet ja
kaupunkilehdet miettimään uusia toimintatapoja. Tämä on Janne Kaijärven
mielestä kääntymässä yllättäen laadun eduksi.
Kaupunkilehti Turkulaisessa on oivallettu, että paikalliset
ihmiset tietävät toimittajia paremmin ja nopeammin lähialueensa tapahtumista.
Lehdessä haetaan parhaillaan uusia yhteistyömalleja
lukijoiden kanssa. Tavoitteena on aito vuorovaikutus. Kaijärvi haluaa, että
paikalliset ihmiset jakaisivat kiinnostavia havaintojaan lehden kautta
laajemmille ihmisjoukoille.
Lehti kokeilee parhaillaan Whatsapp-pikaviestinpalvelussa
ryhmää, jossa parisataa yläluokkalaista voi ideoida yhdessä juttuja sekä jakaa kuvia ja videoita.
Paikallisista printtilehdistä juuri ilmaisilla kaupunkilehdillä
on otollinen tilanne ottaa lukijoita mukaan tekemiseen Kaijärven mukaan.
Maksullisilta paikallislehdiltä lukijat puolestaan odottavat toimittajien,
eivätkä niinkään amatöörien tekemää sisältöä.
Journalistit ja toimittajopiskelijat varmasti toivovat, että lukijat vaativat myös jatkossa ammattitaidolla tehtyjä sisältöjä.
Pääkaupunkiseudulla on ymmärrettävästi suurimpia kaupunkilehtien lukijamääriä:
Journalistit ja toimittajopiskelijat varmasti toivovat, että lukijat vaativat myös jatkossa ammattitaidolla tehtyjä sisältöjä.
Pääkaupunkiseudulla on ymmärrettävästi suurimpia kaupunkilehtien lukijamääriä:
Länsiväylä 110 000 lukijaa
Helsingin Uutiset 98 000 lukijaa
Vantaan Sanomat 90 000 lukijaa
Helsingin Uutiset 98 000 lukijaa
Vantaan Sanomat 90 000 lukijaa
Muita suuria lukijamääriä:
Tamperelainen 137 000 lukijaa
Turkulainen 99 000 lukijaa
Suur-Jyväskylä Lehti 83 000 lukijaa
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti