Asiantuntijabloggaaja voi olla paljon perehtyneempi aiheeseensa kuin toimittaja, jonka vahvuus on usein yleistieto. Miksi maksaa toimittajan tekemästä työstä, kun lähes kaikki tieto on saatavilla internetin kautta?

Uutisilla ei erotu kilpailijoista
Etenkin tavallisia uutisia on ilmaiseksi tarjolla netissä englanniksi lähes rajattomasti, ja suomen kielelläkin valtava määrä. Tästä syystä uutisten arvo mediatalojen tuotteina on romahtanut, ja trendi on jatkuva.
Kun uutiset eivät myy, nousevat analyysit, artikkelit, koosteet ja reportaasit arvoonsa. Kun toimittaja tekee jutun eteen oikeaa selvitystyötä ja kirjoittaa hyvää suomen kieltä, kirjoitus erottuu massasta.

Luotettavuus, selkokielisyys, kriittinen lähestyminen sekä eri näkökulmien esille tuominen samasta aiheesta saman artikkelin sisälläkin varmistavat sen, että journalistien ammattikunnalla on edelleen annettavaa maailmalle.
Media-ala muuttuu, muttei hiivu pois
Vaikka rahan tekeminen media-alalla on entistä haastavampaa, ala ei ole häviämässä mihinkään. Uusia ansaintamalleja kokeillaan maailmalla jatkuvasti, ja Suomessakin Long Play on kokeillut pitkien, kunnianhimoisten artikkelien myyntiä sähköisessä muodossa yksittäiskappaleina.
Toiminta ei ole vielä ollut voitollista, mutta tulevaisuus on avoin. Muutos tekee vanhojen toimijoiden liiketoiminnan haastavaksi, mutta uusilla ideoilla esiin tuleville pienille mediapajoille on tulevaisuuden mediamarkkinoilla varmasti tilaa.
Kun informaation määrä maailmassa kasvaa eksponentiaalisesti, kysyntää ajatellulle ja eri lähteistä kootulle selkeäksi koostetulle sisällölle tulee olemaan jatkossakin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti