Uskon journalistin ammatti-identiteetin olevan nykypäivänä melko
samankaltainen kuin aina ennenkin. Journalisti on mediasta riippumatta utelias
ja fiksu ihminen, jolla on hyvä yleissivistys ja ilmaisutaito. Hän pyrkii kertomaan
asioista mahdollisimman puolueettomasti ja haluaa edelleen valistaa kansaa.
Journalistin pyrkimys myyvään ja houkuttelevaan esitystapaan ei myöskään ole
mikään uusi ilmiö.
Uusi elementti journalistin ammatti-identiteetissä on
kamalan kovan kilpailun luoma jatkuva epävarmuus. Journalistin työpaikka ei ole
enää itsestäänselvyys. Se tekee nöyräksi, mutta vaikka nöyryys periaatteessa
onkin hyve, se voi johtaa myös alistumiseen, turhautumiseen ja ammatillisen
itsekunnioituksen heikentymiseen.
Tällöin vaarana on se, että toimittajat tekevät mitä tahansa
heiltä vaaditaan, vaikka se olisi vastoin heidän ammattietiikkaansa. Oikeasti
itseään kunnioittava toimittaja ottaa lopputilin, jos hänet yritetään pakottaa
esimerkiksi puolueellisuuteen, piilomarkkinointiin tai raflaavaan, sisältöä
vastaamattomaan otsikointiin. Tässä tylsässä taloustilanteessa tällainen
suoraselkäisyys on kuitenkin niin riskialtista, että ymmärrettävästi harva
toimittaja on siihen valmis.
Journalismin kuluttajana kuitenkin toivoisin saavani lukea,
kuunnella ja katsoa sellaisia journalistisia tuotteita, jotka on tehty
rakkaudella ja innostuksen vallassa. Haluan sellaisia artikkeleita ja
tv-ohjelmia, joista niiden tekijät ovat ylpeitä ja joiden tekemisestä he ovat
nauttineet. Olen valmis myös maksamaan niistä.
Digitaalisesta murroksesta keskustellaan loputtomiin.
Journalististen sisältöjen siirtyminen verkkoon on jo pitkään käynnissä ollut
prosessi, joka vaikuttaa journalismiin monin tavoin. Se esimerkiksi tekee
kuluttajakäyttäytymisen seurannasta käsittämättömän tarkkaa. Digitaalinen
murros myös lisää ja muuttaa journalistin ammattitaitoon kohdistuvia
vaatimuksia. Pitää olla monikanavainen huippuosaaja, mitä se sitten ikinä
tarkoittaakaan.
Minä en ole vielä journalisti. Valmistun vasta vuonna 2018.
En tiedä minkälainen tilanne silloin mediamaailmassa vallitsee. Teen niitä
töitä, joita satun saamaan. Mieluiten kuitenkin tekisin ainakin joskus juttuja
myös printtilehtiin, koska ne miellyttävät minua lukijana printtilehtiä enemmän.
Printtilehden lukeminen on rentouttavaa ja nautittavaa.
Printtilehti antaa tunteen jonkinlaisesta
kokonaisuudenhallinnasta. Verkossa kaikki taas tuntuu jotenkin satunnaiselta ja
irralliselta. Yhteen ainoaan verkkojulkaisuun keskittyminen kerralla on melkein
mahdotonta. Mieleen tulee jokin muu ajatus, joka saa lukemisen loppumaan ja
johtaa joillekin muille sivuille, kuten esimerkiksi Googlen hakusivulle
etsimään tietoa jostakin asiasta, joka mainittiin artikkelissa, jonka lukeminen
jäi kesken.
easel.ly
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti