tiistai 10. helmikuuta 2015

3 vinkkiä hakukoneoptimaaliseen verkkojournalismiin

Luulitko, ettei toimittajan tarvitse ymmärtää hakukoneoptimointia? Nämä tiedot saattavat yllättää sinut!


Alati digitalisoituvassa maailmassa jokaisen journalistisia sisältöjä tuottavan pitäisi osata ajatella, miten hänen tuotoksensa pärjäävät verkossa. Hakukoneoptimointi auttaa lukijoita löytämään juttusi netin syövereistä.

Vaikket tajuaisi HTML-koodista mitään, näillä yksinkertaisilla vinkeillä sinäkin opit tekemään teksteistäsi hakukoneystävällisiä. Älä siis jätä juttusi puffaamista markkinointiosastolle vaan tee siitä viraalihitti jo kirjoitusvaiheessa.



easel.ly

 



1. Käytä runsaasti linkkejä


Jotta nettisivu nousee korkealle Googlen tuloksissa, täytyy sinne johtaa linkkejä. Postaa tekemäsi jutun linkki ainakin Facebook-seinällesi, Twitter-feedillesi, Instagram-tilillesi, LinkedIn-profiiliisi ja Vauva.fi-foorumille. Pyydä myös ystäviäsi levittämään juttuasi! 

Upota lisäksi varsinaiseen tekstiisi lukuisia linkkejä. Hakukoneoptimoinnissa sinua auttavat hyvät toimivat linkit sivuston sisällä ja sieltä ulos.



2. Optimoi avainsanasi


Käytä paljon niitä sanoja, joilla haluat sivustosi löytyvän. On hyvä valita yksi avainsana, joka toistuu otsikoissa, väliotsikoissa, ingressissä ja leipätekstissä luonnollisen oloisesti ja usein. 

Kannattaa huomioida mahdolliset synonyymiset hakutermit. Jos kirjoitat jutun karhuista, haluat varmasti haalia tekstisi äärelle myös ne, jotka etsivät aihetta sanoilla kuten ”otso, ”nalle” tai mesikämmen”. Suosi siis rikasta ja värikästä kieltä hakukoneoptimoidessasi

Esimerkin karhujuttussa voisit livauttaa tekstin sekaan sanoja kuten ”keppana”, ”olut” tai ”kalja”, jotta saat huijattua myös Karhu-olutta etsineet googlailijat sivustollesi.

Koska verkossa tekstien ja ilmiöiden aikasykli on nopea, suosittelen käyttämään avainsanoja, jotka ovat nousussa juuri tekstisi kirjoitushetkellä. Ne löytyvät helposti Google trendsin avulla. Tämän postauksen kirjoitushetkellä nopeinten suosiotaan kasvattavat hakutermit Suomessa ovat muun muassa ”runeberg”, ”kim kardashian”, ”isis” ja "murhainfo". Sekoittele näitä ovelasti tekstiisi, ratsasta trendien aallonharjalla ja ihastele juttusi paikkaa Googlen korkeimmassa tuloskenttässä!


Inspiroiva sanapilvi tämän hetken kuumimmista hakutermeistä. 
http://www.google.com/trends/
 http://www.wordle.net/

3.  Tee lista 

Listat ovat oiva tilaisuus käyttää uudestaan avainsanaa väliotsikoksi muotoillussa tekstissä, jonka Google huomioi hakutuloksissaan paremmin kuin leipätekstin. Vanhahtavat väliotsikot itsessään voivat vaikuttaa hieman päälleliimatulta hakukoneoptimoinnilta, mutta kukapa ei rakastaisi listoja?

Lukija tarvitsee näytöltä vyöryvään tekstimassaan kiinnekohtia, joihin tarttua. Jäsentele juttusi 3-5 kohdan listaksi, vaikkei siihen olisi mitään sisällöllistä syytä. Listat on kivoja.


http://noodlytime.com/create-doge.php

Lopuksi


Verkkotekstisi loppuosan sisällöllä ei ole  juurikaan väliä.

Valtaosa lukijoista on hylännyt juttusi silmäiltyään sivun pääotsikon ja muutaman rivinaloituksen F-mallin mukaan. Älä siis turhaan runoile lopetuskappaleessa. Muista kuitenkin heittää viimeinen silmänisku Googlelle ja mahduta avainsanasi vielä kerran tekstisi viimeiseen lauseeseen. 


Ja ei muuta kuin hakukoneoptimoimaan!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti