torstai 5. helmikuuta 2015

Mieti mitä mainoksia verkossa estät


Verkkomainonnan estävät selainlaajennokset syövät tuloja verkkojulkaisuilta.


Suuri osa journalistisesta sisällöstä on mahdollista lukea verkosta. "Media on murroksessa", kylillä huudellaan. Postiluukusta kolahtavan Helsingin Sanomien lukeminen aamusumpin äärellä on monelle silti rutiini, josta luovuttaisiin vain pitkin hampain.

Mitä jos kotiin kannetussa Hesarissa ei olisikaan enää yhtään mainosta? Etusivu ja palstatilaa typötyhjänä. Jos mainostuloja ei tule, ei pian lehtikään tipahda kaiken järjen mukaan enää postiluukusta. Lukijaa ei voi kuitenkaan estää näkemästä painetun lehden mainoksia, toisin kuin verkossa.

Digiajan murroksessa nettisivujen mainostila on haluttua tavaraa. Isot mainokset hidastavat kuitenkin sivuston latautumista ja tekevät joskus vaikkapa verkkolehden lukemisesta  ärsyttävää ja sekavaa. Nykyajan toimittajan on saatava sisältö erottumaan mainosähkyn alta.
Ratkaisu on olemassa: selaimeen ladattava ilmainen laajennos AdBlock Plus suodattaa kaupalliset mainokset kokonaan pois.

Jes, tämähän toimii. Youtube-videot eivät keskeydy trailereilla, eikä seuraamassani blogissa ole enää tarpeettomia mainoksia. Minun internettiäni ei mainoskoneisto kahlitse!

Mainosten estäminen voi estää hyötysi


Pienen verkkojulkaisun sivuilla vieraillessani rupeaa mietityttämään. Jos yhä useampi estää sen sivuilta mainosbannerit, onko sivustolla kauan varaa tarjota lukijalle enää hyvää ja ilmaista journalismia? Ilmaisjulkaisun tulothan koostuvat nimenomaan mainostilan myynnistä ja mainosten keräämistä klikkauksista.

BBC Newsin mukaan Facebookin mainostulot kasvoivat edellisvuodesta reilut 50 prosenttia jopa yli 3,5 miljardiin dollariin vuodessa. Moisten lukemien turvin voin itse ainakin hyvällä omalla tunnolla blokata sen katalat kaupittelut.

Pienemmillä sivuilla ei ole jättimäisten verkkoyritysten lompakkoa. Horizont kertoo muun muassa Googlen tiedettävästi maksaneen kymmeniä miljoonia AdBlock Plus -lisäosan kehittäneelle Eyeolle, jotta se ei suodattaisi pois yhtiön mainontaa.

Kyseenalaista rahan nyhtämistä? Kenties. Ilmaisella journalismilla ja ilmaisella mainosblokkerilla tulee olemaan aina yhteinen nimittäjä: kumpikin tarvitsee rahaa toimiakseen.

On tässä paljon hyvääkin. AdBlockin kaltaiset selaimen laajennokset auttavat suodattamaan turhia pop-up-ikkunoita ja haitallista seurantatietoa. Samalla ne kannustavat sivustoja keksimään uusia ja kenties vähemmän ärsyttäviä tapoja tuoda mainossisältöä lukijalle.

Pahimmillaan ne voivat tehdä hallaa juuri sinun seuraamallesi verkkojulkaisulle - joka voi vaikka olla tuleva työpaikkasi. Jos se käyttää aikaa ja rahaa tarjotakseen sinulle ilmaista luettavaa, mikset siis uhraisi hetken ajastasi miettimällä, mikä sinulle on hetken mainosten vilkuilun arvoista?