perjantai 20. helmikuuta 2015

Facebookista virtaa uusia lukijoita

Median kuluttaminen on muuttunut sosiaalisen median myötä. Tämä tuo uusia haasteita ja mahdollisuuksia toimittajan työhön.


Yhteiskuntamme palvelut ja toiminnot ovat internetin myötä sähköistyneet nopeasti ja samalla myös media. Journalistit ovat viime aikoina joutuneet totuttelemaan sähköisiin julkaisualustoihin ja jatkuvasti kehittyvään tekniikkaan.

Monilla printtijulkaisuilla oli jo ennen vuosituhannen vaihtumista verkkosivut. Ne siirsivät osan lukijoista nettiin, mutta radikaalia median tuotannon muutosta ei vielä tapahtunut.

Vasta vuosituhannen ensimmäisen vuosikymmenen lopulla nettijulkaisujen sisältöjen ero printtiin alkoi olla huomattava. Verkkolehdissä alkoi näkymään enenevässä määrin videoita, äänestyksiä ja interaktiivisia sisältöjä, joita ei perinteiseen paperiseen käyttöliittymään saa sisällytettyä.

Samaan aikaan alkanut sosiaalisen median esiinmarssi on ehkäpä suurin muutos, jonka internet on tuonut mediaan. Käyttäjät jakavat ahkerasti artikkeleita ja muita sisältöjä eri some-kanavissa, sekä keskustelevat niistä. 

Facebook-lukija päätyy uutissivustolle vahingossa



Yhdysvaltalaisen Pew Research Centerin vuonna 2013 toteuttaman tutkimuksen mukaan noin puolet amerikkalaisista Facebook- ja Twitter-käyttäjistä lukee uutisia selatessaan sivustoa. Muiden some-palveluiden käyttäjistä uutisia niistä löytää selvästi harvempi. Poikkeuksen tekee vain Reddit, jonka käyttäjistä 62 prosenttia saa uutisia sivulta.

Suurin osa käyttäjistä, jotka lukevat uutisia selatessaan Facebookia, päätyvät lukemaan niitä useimmiten vahingossa. Vain 22 prosenttia heistä etsii Facebookista tarkoituksellisesti uutisia, ja uutissivuston tai toimittajan Facebook-sivua seuraa vain 34 prosenttia.

Facebookin kautta uutissivustolle päätynyt lukija viettää selvästi vähemmän aikaa sivustolla kuin sinne suoraan tullut.

Sosiaalisessa mediassa keskustelu yltyy silmänräpäyksessä


Viime viikolla vellonut keskustelu Keskustan haluista laimentaa kauppojen keskioluita, sai alkunsa viihteellisestä verkkomedia Stara.fi:sta. Ilman Facebookia olisi asia tullut yleiseen tietoon paljon hitaammin vasta kun suuret mediat olisivat siihen tarttuneet. Facebookin kautta alkoi kuitenkin vauhdikas äläkkä, joka kesti hetken ja laantui melkein yhtä nopeasti kuin alkoi.

Toimittajien työhön sosiaalinen media on siis tuonut uusia huomioitavia lukijaryhmiä ja tapoja saada juttuja tai julkaisuja näkyville. Lukijoiden käymä keskustelukaan ei enää rajoitu vain sähköpostipalautteeseen ja keskusteluun työpaikan kahvipöydässä, vaan keskustelua jutusta voidaan käydä suuremmin ja nopeammin.


Nykypäivän journalistin pitää siis olla jatkuvasti ajan hermolla sosiaalisen median ja muuttuvan median kuluttamisen kanssa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti