perjantai 20. helmikuuta 2015

Journalistin ammatti-identiteetti vuonna 2015:

Haaga-Helia: Journalistin ammatti-identiteetti vuonna 2015

Media ei ole kuolemassa

sanomalehdet myyvät yhä

Media on kriisissä. Media on murroksessa. Mediaan ei uskota. Media ei myy. Media-alan työt katoavat. Printtimedia kuolee. Nämä ovat fraaseja joita kuulee nykypäivänä jatkuvasti. Mutta onko media oikeasti kriisissä? Vaikka tuntuu että näinä aikoina yhä enemmän aikakausi­lehtiä lopetetaan tai ne siirtyvät verkkoon, media-alalla on yhä vähemmän työtä tarjolla, lehtitalot kiristävät menojaan niin silti median kriisiä mielestäni liioitellaan.

Maailma muuttuu Eskoseni

Kuten Aleksis Kiven Nummisuutareissakin todetaan, maailma muuttuu kaiken aikaa ja median pitää kyetä muuttumaan maailman mukana. Pitää muistaa että vaikka yhä useampi sisältö on siirtynyt verkkoon ja luetaan usein sieltä, niin sanoma­lehdet myyvät yhä. Varsinkin Suomessa uutisia luetaan yhä entistä enemmän ja tarkemmin myös sanomalehdistä. Meitä suomalaisia kiinnostavat tapahtumat kuten esimerkiksi Ukrainan kriisi pitävät meitä hyvinkin aktiivisena seuraamassa uutisia eri medioista. Maailmasta ei tule loppumaan uutiset tai kirjoi­tusten aiheet, eikä varsinkaan niiden tarve. Ehkä päinvastoin tulemme tarvitsemaan yhä enemmän ihmisiä kiinnostavia aiheita sekä laadukkaita sisällön­tuottajia koska pystymme seuraamaan mediaa entistä laajemmin ja nopeammin.

Median osalta kehitys on johtanut siihen, että yhä useampi artikkeli löytyy verkosta. Samalla perinteinen tilaajakulttuuri on katoamassa, vaan luetaan enemmänkin sirpalemaista tietoa ja yksittäisiä artikkeleita, joihin saatamme saada suoria linkkejä sosiaalisen median kautta. Tämä on tuonut esiin kilpailutilanteen perinteisen median ja sähköisen median välillä. Samalla ollaan huolissaan mistä raha tulee, kun ennen se tuli lehtien tilaajilta ja mainoksista, mutta nykyään nettiä on vaikea valjastaa kuluttajien maksettavaksi. Samalla printtimedia on lähtenyt kilpailemaan verkkomedian kanssa verkkomedian ehdoilla. Verkkomedian edut ovat nopeus, reaali­aikaisuus, sekä mahdollinen virheiden korjaus tai juttujen täydennys jälkikäteen. Lisäksi tilaa on printti­mediaa enemmän esimerkiksi kuville, sekä voidaan käyttää liikkuvaa kuvaa ja musiikkia sekä erilaisia efektejä jotka houkuttavat lukijoita. Printtimedian ei kannattaisikaan lähteä kilpailemaan nopeudella, vaan enemmän laadulla ja taustoittavalla työllä. Lisäksi verkossa tietokoneen ruudulta tai mobiili­näytöiltä ei jakseta lukea pidempiä juttuja, vaan ne luetaan edelleen paperisina kahviloissa, kotisohvalla, ruokapöydässä ja niissä paikoissa joihin tietokone ei sovellu.


Tutkimus:
Kotimaisen mediatarjonnan merkitys suomalaisille 2014

IRO Research Oy toteutti vuoden 2014 loppupuolella tutkimuksen, jonka mukaan suomalaisten mielestä kotimaisen uutisoinnin merkitys on kohonnut. Vastaajista 84 prosenttia arvostaa kotimaisia media­sisältöjä erittäin paljon ja pitää tärkeänä että tarjonta pysyy vahvana ja moni­puolisena, mutta peräti 91 prosenttia pitää kotimaista yksityistä media­tarjontaa tärkeänä suomalaisen kulttuurin ylläpitämisessä ja vahvistamisessa.

yksityisen median tärkeys infografiikka
Tutkimus osoittaa että suomalaiset luottavat mediaan ja uskovat median tärkeyteen mikäli laatu pysyy hyvänä. Tämä laadun tae onkin se valtti johon suomalaisen median pitäisi tähdätä.


Printtimedian pelastus

Uskon että myös printtimedia tulee pysymään kiinnostavana mikäli me tulevat toimittajat osaamme panostaa laatuun. Printtimedia ei koskaan pärjää kilpailussa verkkomedialle verkkomedian omilla valteilla, eli nopeudella. Mutta verkkomedia ei koskaan tule pärjäämään printtimedian vahvimmalle ominaisuudelle, eli hyvin tehdylle taustoittavalle journalismille. Tutkimustenkin tuloksissa lukijat kaipaavat selvästi eniten monipuolista ja laadukasta sisältöä. Mikäli sorrumme jatkamaan sisällöttömän klikki­median tiellä, journalismi tekee itselleen vaikean tien päästä takaisin ihmisten suosioon. Mutta hyvintehdyillä ja hyvintaustoitetuilla jutuilla voimme voittaa lukijat taas puolellemme. Uskon että tulevaisuudessa hyvillä toimittajilla riittää töitä, ja että toimittajien brändäys tulee lisääntymään. Uskon vahvasti tulevaan, me voitamme vielä!

sanomalehdet
Toni Jackman


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti