tiistai 10. helmikuuta 2015

Datajournalismista

Toimittajien lempilapsesta on moneksi, mutta myös turhakkeeksi.

Journalismin murros ajaa alan toimijat uudistamaan työtapojaan ja sisältöjään. Samaan aikaan kun perinteinen toimittaminen ei enää kiinnosta entiseen malliinsa, ihmiskuntamme tuottaa dataa enemmän kuin koskaan elinaikanaan. 

Tämä on huomattu journalistipiireissä. Niin perinteiset sanomalehtijulkaisijat, kuten Helsingin Sanomat kuin digi edellä toimivat mediat ovat keksineet datan mahdollisuudet. Brittilehti The Guardian on yksi kuuluisimmista datajournalismin edelläkävijöistä. 


Datajournalismi on mielenkiintoista, ja tällä hetkellä se tuntuu myyvän. Sillä on hienot lähtökohdat: luoda lukijoille mielenkiintoista ja tarpeellista tietoa vaikeaselkoisista tietokasoista.

YLE toteutti muutama viikko taaksepäin ihan toimivan interaktiivisen datavisualisoinnin

Tämä ei kuitenkaan aina toteudu. Datajournalismin suosio on huomattu. Se on mediaseksikäs termi. Siksipä sen alle niputetaan jos jonkinmoisia "datavisualisointeja". Internet on pullollaan erilaisia sivustoja joilla voit kivasti ja helposti luoda omia datavisuaaleja. Kuten vaikkapa Venngage ja Infogr.am

Törmäsin eräällä datavisualisointisaitilla lauseseen: "Data before visualisation". Sisältö ensin, visuaalisuus perässä. Läheskään kaikki uutisvälineiden ja muut julkaistut visuaalit eivät noudata tätä linjaa.

Hesarin hienolla asialla oleva käypä hoito -visualisointi kaatuu mahdottumuuteen lukea tekstejä.

Huono visualisointi voi syntyä myös silloin kun vertailtavat asiat ovat hyvin samansuuntaisia ja muuttumattomia.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti