perjantai 13. helmikuuta 2015

Sosiaalinen media velvoittaa, muttei orjuuta

Lienee turha aloittaa latteuksilla journalismin murroksista. Aloittelevakin toimittaja tietää jo, että ala muuttuu. Sosiaalisella medialla on roolinsa tässä muutoksessa, piditpä siitä tai et.

Joillekin toimittajille sosiaalisen median käyttö työvälineenä on myrkkyä ja toisille varsin luontevaa. Tämän takia sen vaikutuksia toimittajan työhön on syytä tutkia ahkerasti. Sosiaalinen media ei haasta pelkästään journalistin identiteettiä, vaan muuttaa käytännön työprosessia aina aihevalinnoista lähtien. 

Sosiaalinen media tekee puheenaiheista tunteikkaita, nopeita ja ennen kaikkea yhteisiä. Se on jokaisen mahdollisuus tuoda näkökulmansa esiin, väylä uutisille ja valtavalle informaatiotulvalle. Some siis astuu perinteisen journalismin alueelle. Olennainen kysymys onkin, noudattaako se tällöin journalismin sääntöjä?

Tosiasia on, että toimittajat käyttävät sosiaalista mediaa työssään. Aiheesta on tehty runsaasti tutkimusta. Esimerkkinä toimikoon Alankomaissa 2014 toteutettu Social Media Impact -tutkimus, 
joka kertoo seuraavaa:


Uutisia somesta?


On siis selvää, että sosiaalinen media on journalistille iso juttu. Somen tärkeydestä väitteleminen tässä vaiheessa on suhteellisen turhaa. Sen sijaan kannattaisi väitellä siitä, millaisia sääntöjä sosiaalisessa mediassa noudatetaan. Jos niitä edes halutaan noudattaa. 



Ongelmat ja ratkaisut

Huonoja puolia sosiaalisen median käytöstä on helppo osoittaa. Hyviä puolia ja mahdollisuuksiakin kuitenkin löytyy. Seuraavassa hieman molempia.

Identiteettikriisi. Huomattava osa journalisteista tuntee olevansa vähemmän sidottuja journalismin sääntöihin sosiaalisessa mediassa toimiessaan. He näkevät itsensä vähemmän oikeina toimittajina ja uutisten tuottajina. Suurin osa toimittajista näkee somen pinnallisena ja perinteistä mediaa huonompana alustana kunnolliselle sisällölle. Tutkimusten mukaan suurin osa toimittajista myös tuntee, etteivät perinteisen journalismin säännöt sido heitä niin tiukasti sosiaalisessa mediassa.

Tämä kaikki johtunee osittain siitä, että toimittajat joutuvat alistumaan someriippuvaisiksi sen sijaan, että käyttäisivät sitä hyväkseen silloin kun siitä on hyötyä ja pitäytyisivät uskollisesti laadukkaan sisällön luomisessa. Joukkoistaminen on yksi esimerkki suuremman sosiaalisen yhteisön mahdollisuuksista.

Faktat. Tutkimus osoittaa myös, että sosiaalisen median myötä faktantarkistus on kärsinyt. Kun sisältöä luodaan ja jaetaan tunneperustein, ja sitä voi vieläpä jakaa kuka tahansa, sen totuusarvo luonnollisesti kärsii. Tavallista somekäyttäjää tai edes kansalaisjournalistia on turha syyttää, koska heidän velvollisuutensa ei edes ole puhua totta. Toimittajan puolestaan oletetaan tarkistavan aina faktansa.
Julkaise ensin, tarkista sitten?


Vaikka faktantarkistus onkin jo osin jätetty yleisön taakaksi, itseään kunnioittava journalisti voi edelleen tehdä totuudenmukaisuudesta ja tarkkaan tutkitusta sisällöstä tuotemerkkinsä. Lukuisat faktantarkistusoperaatiot ympäri maailmaa osoittavat, ettei faktojen arvostus ole suinkaan kadonnut, vaan uponnut ainakin hetkellisesti informaatiotulvaan.

Klikkijournalismi. Sosiaalisen median aikakaudella monen journalistin arvostama laatusisältö kärsii. Miksi toimittajan pitäisi käyttää valtavasti aikaa ja vaivaa erinomaiseen tutkivaan juttuun, jos vain klikkauksilla ja lukijamäärillä on julkaisulle väliä? Eniten klikkauksia kerää tietenkin tunteikas kohujuttu, joka ei välttämättä vaikuta yhdenkään lukijan elämään käytännössä. Some kahlitsee toimittajan palvelemaan kysyntää, olipa se kysyntä millaista tahansa.

Tietysti intohimoinen journalisti toteaa, että hyville jutuille on aina kysyntää eikä kehityksen matkaan ole pakko hypätä. Toivotaan niin. 
        


Linkit:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti