Taloustutkimuksen
tammikuussa 2015 Yle Uutisille teettämästä kyselystä selviää,
että Instagram on suomalaisten keskuudessa neljänneksi suosituin
sosiaalisen median palvelu. Edellä ovat Facebook, WhatsApp sekä
Google+ ja taakse jää Twitter. Tästä huolimatta suomalaiset
sanomalehdet ovat todella heikosti edustettuina Instagramissa.
Ajattelin,
että minun on nyt ojennettava auttava käteni. Olenhan tulevaisuuden
toimittaja, jolla pitäisi olla sosiaalinen media erinomaisesti
hallussaan.
Monenlaisia
vikoja
Ensimmäinen suuri puute on tietenkin se, että vain harvan suomalaisen sanomalehden löytää Instagramista. Jos siis luet tätä tekstiä ja työskentelet sellaiselle lehdelle, jolla ei vielä ole omaa Instagram-tiliä, niin tiedät taatusti sanomattakin, mitä sinun pitää tehdä.
Ensimmäinen suuri puute on tietenkin se, että vain harvan suomalaisen sanomalehden löytää Instagramista. Jos siis luet tätä tekstiä ja työskentelet sellaiselle lehdelle, jolla ei vielä ole omaa Instagram-tiliä, niin tiedät taatusti sanomattakin, mitä sinun pitää tehdä.
Sisältö,
jota eri sanomalehdet julkaisevat Instagramissa, vaihtelee suuresti. On
kuvia uutisista, toimituksista, julkkiksista, tapahtumista ja
lukijoiden leipomista piparkakkutaloista. Kun selailen tilejä, alan
toivoa, että lehdet tekisivät tahoillaan selkeän linjauksen siitä,
mitä he Instagramissa julkaisevat.
Toimivatko
Instagram-kuvat esimerkiksi johdattajina lehden verkkosivuilta löytyviin
uutisiin? Vai näytetäänkö niissä, mitä lehden kulisseissa todella
tapahtuu? Nyt suomalaisten sanomalehtien Instagram-tilit ovat
aikamoisia sillisalaatteja. Se ei houkuttele seuraamaan niitä.
Myös
visuaalista puolta olisi hyvä miettiä. Kuvien pitäisi olla edes
suhteellisen laadukkaita. Jokaista epämääräistä räpsäisyä ei
kannata nettiin laittaa.
Sisällön
lisäksi tärkeää on aktiivisuus. Ei auta, vaikka olisi
Instagram-tili, jos siellä ei koskaan julkaise yhtään kuvaa.
Yllättäen esimerkiksi Suomen suurimman sanomalehden Helsingin Sanomien Instagram-tili on hyvin hiljainen. Helmikuu on jo pitkällä,
mutta heidän viimeisin kuvansa on julkaistu tammikuun lopulla.
Vai sittenkin ilman Instagramia?
Vai sittenkin ilman Instagramia?
Tänä
päivänä ajatellaan, että meistä jokaisen olisi hyvä olla mukana
niin monessa sosiaalisen median kanavassa kuin vain suinkin mahdollista. Tuo ajatus on kuitenkin hieman karmiva ja ennen kaikkea
täysin mahdoton toteuttaa. Emme vain yksinkertaisesti voi revetä
joka paikkaan. Asia on näin myös sanomalehtien kohdalla.
Totta
puhuen minun mielestäni jokaisen sanomalehden ei tarvitse olla
Instagramissa. Syitä tähän on monia. Moni sanomalehti ei tavoita
Instagramissa kohderyhmäänsä tai heillä ei ole mitään järkevää
sisältöä siellä julkaistavaksi. Yksi syy voi olla puhtaasti myös
resurssien puute. Ei vain ole aikaa usean sosiaalisen median kanavan
ylläpitämiseen. Onkin parempi keskittyä kunnolla yhteen kuin
huonosti useaan.
Jos
sanomalehdella kuitenkin on Instagram-tili, on hyvä muistaa seuraavat kolme asiaa.
1.
Mieti, mikä on Instagram-tilin tarkoitus!
2.
Julkaise vain hyviä kuvia!
3.
Päivitä uutta sisältöä aktiivisesti!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti