perjantai 20. helmikuuta 2015

Suomalaiset sanomalehdet Instagramiin ja sassiin!

Suomen kymmenestä suurimmasta sanomalehdestä vain kuudella on oma Instagram-tili. Sen sijaan Facebook-sivu ja Twitter-tili löytyvät kaikilta.

Taloustutkimuksen tammikuussa 2015 Yle Uutisille teettämästä kyselystä selviää, että Instagram on suomalaisten keskuudessa neljänneksi suosituin sosiaalisen median palvelu. Edellä ovat Facebook, WhatsApp sekä Google+ ja taakse jää Twitter. Tästä huolimatta suomalaiset sanomalehdet ovat todella heikosti edustettuina Instagramissa.

Ajattelin, että minun on nyt ojennettava auttava käteni. Olenhan tulevaisuuden toimittaja, jolla pitäisi olla sosiaalinen media erinomaisesti hallussaan.

Monenlaisia vikoja

Ensimmäinen suuri puute on tietenkin se, että vain harvan suomalaisen sanomalehden löytää Instagramista. Jos siis luet tätä tekstiä ja työskentelet sellaiselle lehdelle, jolla ei vielä ole omaa Instagram-tiliä, niin tiedät taatusti sanomattakin, mitä sinun pitää tehdä.

Sisältö, jota eri sanomalehdet julkaisevat Instagramissa, vaihtelee suuresti. On kuvia uutisista, toimituksista, julkkiksista, tapahtumista ja lukijoiden leipomista piparkakkutaloista. Kun selailen tilejä, alan toivoa, että lehdet tekisivät tahoillaan selkeän linjauksen siitä, mitä he Instagramissa julkaisevat.

Toimivatko Instagram-kuvat esimerkiksi johdattajina lehden verkkosivuilta löytyviin uutisiin? Vai näytetäänkö niissä, mitä lehden kulisseissa todella tapahtuu? Nyt suomalaisten sanomalehtien Instagram-tilit ovat aikamoisia sillisalaatteja. Se ei houkuttele seuraamaan niitä.

Myös visuaalista puolta olisi hyvä miettiä. Kuvien pitäisi olla edes suhteellisen laadukkaita. Jokaista epämääräistä räpsäisyä ei kannata nettiin laittaa.

Sisällön lisäksi tärkeää on aktiivisuus. Ei auta, vaikka olisi Instagram-tili, jos siellä ei koskaan julkaise yhtään kuvaa. Yllättäen esimerkiksi Suomen suurimman sanomalehden Helsingin Sanomien Instagram-tili on hyvin hiljainen. Helmikuu on jo pitkällä, mutta heidän viimeisin kuvansa on julkaistu tammikuun lopulla.

Vai sittenkin ilman Instagramia?

Tänä päivänä ajatellaan, että meistä jokaisen olisi hyvä olla mukana niin monessa sosiaalisen median kanavassa kuin vain suinkin mahdollista. Tuo ajatus on kuitenkin hieman karmiva ja ennen kaikkea täysin mahdoton toteuttaa. Emme vain yksinkertaisesti voi revetä joka paikkaan. Asia on näin myös sanomalehtien kohdalla.

Totta puhuen minun mielestäni jokaisen sanomalehden ei tarvitse olla Instagramissa. Syitä tähän on monia. Moni sanomalehti ei tavoita Instagramissa kohderyhmäänsä tai heillä ei ole mitään järkevää sisältöä siellä julkaistavaksi. Yksi syy voi olla puhtaasti myös resurssien puute. Ei vain ole aikaa usean sosiaalisen median kanavan ylläpitämiseen. Onkin parempi keskittyä kunnolla yhteen kuin huonosti useaan.

Jos sanomalehdella kuitenkin on Instagram-tili, on hyvä muistaa seuraavat kolme asiaa.

1. Mieti, mikä on Instagram-tilin tarkoitus!
2. Julkaise vain hyviä kuvia!
3. Päivitä uutta sisältöä aktiivisesti!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti