torstai 12. helmikuuta 2015

Huhut journalismin kuolemasta ovat liioiteltuja

Sosiaalisen median räjähtävän nousun myötä viimeisten kymmenen vuoden aikana on kohistu siitä, miten aiemmin yksisuuntaisesta tiedonvälityksestä on tullut kahdensuuntaista. Enää ihmiset eivät vain ota passiivisesti vastaan kaikkea tiedotusvälineiden toimittamaa aineistoa. Kuka vain voi nyt tuottaa suuren yleisön saatavilla olevaa sisältöä twiittien, blogien, Facebook-päivitysten ja Youtube-videoiden kautta.

Asiantuntijabloggaaja voi olla paljon perehtyneempi aiheeseensa kuin toimittaja, jonka vahvuus on usein yleistieto. Miksi maksaa toimittajan tekemästä työstä, kun lähes kaikki tieto on saatavilla internetin kautta?

Hyvin mietitty ja toteutettu kooste jostain isosta ja ajankohtaisesta aiheesta, jonka tutkimiseen et itse halua tuhlata omaa kallista aikaasi. Kuulostaako hyvältä? Moni vastaisi varmasti kyllä. Entä jos sinun pitäisi maksaa siitä jotain? Ilmaiseen ja nopeaan sisältöön tottuneen somettavan diginatiivin ensireaktio on ei.

Uutisilla ei erotu kilpailijoista


Etenkin tavallisia uutisia on ilmaiseksi tarjolla netissä englanniksi lähes rajattomasti, ja suomen kielelläkin valtava määrä. Tästä syystä uutisten arvo mediatalojen tuotteina on romahtanut, ja trendi on jatkuva.

Kun uutiset eivät myy, nousevat analyysit, artikkelit, koosteet ja reportaasit arvoonsa. Kun toimittaja tekee jutun eteen oikeaa selvitystyötä ja kirjoittaa hyvää suomen kieltä, kirjoitus erottuu massasta.

Toimittajia käytännössä sitovat Journalistin ohjeet myös tekevät toimittajasta lähtökohtaisesti paljon luotettavamman tekijän kuin perusbloggaajasta, joka esittää usein enemmän mielipiteitä kuin faktoja.

Luotettavuus, selkokielisyys, kriittinen lähestyminen sekä eri näkökulmien esille tuominen samasta aiheesta saman artikkelin sisälläkin varmistavat sen, että journalistien ammattikunnalla on edelleen annettavaa maailmalle.

 

Media-ala muuttuu, muttei hiivu pois


Vaikka rahan tekeminen media-alalla on entistä haastavampaa, ala ei ole häviämässä mihinkään. Uusia ansaintamalleja kokeillaan maailmalla jatkuvasti, ja Suomessakin Long Play on kokeillut pitkien, kunnianhimoisten artikkelien myyntiä sähköisessä muodossa yksittäiskappaleina.

Toiminta ei ole vielä ollut voitollista, mutta tulevaisuus on avoin. Muutos tekee vanhojen toimijoiden liiketoiminnan haastavaksi, mutta uusilla ideoilla esiin tuleville pienille mediapajoille on tulevaisuuden mediamarkkinoilla varmasti tilaa.

Kun informaation määrä maailmassa kasvaa eksponentiaalisesti, kysyntää ajatellulle ja eri lähteistä kootulle selkeäksi koostetulle sisällölle tulee olemaan jatkossakin.


Tunnisteet: journalismi, journalisti, sosiaalinen media, toimittaja, tulevaisuus, media-ala

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti